Observ in ultimul timp, in special in clipurile publicitare, faptul ca din ce in ce mai des barbatul este portretizat in dezavantaj fata de persoanele de sex feminin.
In general barbatul era tipul sobru, stapanul casei, de cel mai multe ori statea in spatele unui birou. Acum din ce in ce mai des este un individ cu slabiciuni, de multe ori penibil, iar vechiul loc al barbatului este luat de femeie, care devine rationalul in relatie.
Este foarte importanta aceasta distinctie. Un motiv tine de faptul ca nu pune pe acelasi plan de egalitate femeile si barbatii. Daca in general barbatul era descris ca un om de afaceri, femeia era doar secretara; daca barbatul era sustinatorul financiar al familiei, femeia era o mama grijulie. Lipsa de egalitate tine de faptul ca pe o scara ierarhica femeia era inferioara barbatului, insa nu as putea spune ca era denigrata. Poate o feminista mi-ar spune ca ”se prezinta de fapt o imagine a femeii exploatate care este damnata sa stea sub barbat”. OK, as raspunde, insa nicaieri nu a fost prezentata femeia ca o bubuoasa, nespalata, cu jeg sub unghii, abundand de celulita … exact acest lucru este deranjant in actualele reclame ce prezinta barbatul.
Articole ce prezinta imaginea barbatului in reclame am mai citit, insa ele in mod eronat discuta despre o inversare a rolurilor. Aici este punctul prin care ma disting de restul articolelor: Nu este vorba de o inversare a rolurilor, ci de fapt femeia tinde sa preia pozitia ocupata de barbat, insa barbatul in loc sa primeasca premiul doi de consolare este aruncat la gunoi.
- Dero: barbatul este un tip cu o minte atat de inchisa incat pare absurd, limbajul sau e dominat de clisee verbale, cauta sa aibă ultimul cauvant desi tot dialogul nu face decat sa arate ridicolul din el, nu este preocupat de felul in care arata, nu se ingrijeste (este plin de gainat);
- Bonux: singura activitate a barbatului este aceea de a privi la un meci, rolul sau in casa este echivalentul pampitoiului (sotia si soacra isi bat joc de el, iar acesta nu are nici o reactie);
- Cosmote: barbatul plictiseste femeia cand incepe sa isi scoata telefoanele pe masa - > desi s-ar putea spune ca barbatul prin numarul de telefoane induce ideea unei stari materiale bune, nu face in fapt decat sa se puna intr-o situatie penibila;
- Bergenbier: barbatul nu e decat un obsedat sexual. Mai mult decat atat asa zisa mult dorita ”zi a barbatului” este descrisa ca o zi in care barbatului i-ar fi PERMIS sa se uite la femei. Nu inteleg aceasta nevoie de permisiune decat daca am de-a face cu un om care nu stie sa exprime ceea ce vrea, sa isi impuna un punct de vedere si asteapta acea zi din an in care ii pica din cer o scuza (si aia oficiala) ... un papagal - fara personalitate si cu capul supus ca un sclav;
- Agocalmin: barbatul e un obsedat sexual care isi da cu ciocanul peste deget deoarece prefera sa se uite dupa fundul unei tipe in timp ce bate un cui;
- Vodafone: barbatul e un pamapalau, mai mult decat atat tipa ii si spune (pe un ton glumet) ca este prost.
Daca cele de mai sus reprezinta doar o simpla inversare a rolurilor (dupa cum sustin unii) si nu o aruncare a barbatului la gunoi atunci as vrea sa vad si eu reclame in care apar urmatoarele scenarii:
- Precum in reclama la vodafone barbatul sa ii spuna femeii (evident pe un ton glumet): Ti-o iei in gura, proasto!;
- Femei frigide: desi conform medicilor starea de nervozitate la femei poate fi cauzata si de aceasta problema, de ce sa nu construim un arhetip? Ca tot avem o baza stiintifica …;
- Nu cred ca femeile sunt niste materialiste care se vand pe bani, dar exista unele care o fac. Daca la barbati s-a construit un arhetip privind obsedarea sexuala, de ce sa nu avem in reclame si femei care se marita pentru bani? Am vazut femei care sunt portretizate ca maritandu-se pentru bani, dar intr-un mod inteligent … dupa cateva secunde raman cu toata averea. Nu! Eu vreau clipuri cu femei proaste.
Evident se pot gasi si reclame care sa fie situate la polul opus fata de ce a scris pana acum in privinta rolului barbatului, insa cred ca totul tine de cum pui problema. Nu vreau sa sugerez ca in absolut toate reclamele barbatul este penibil, un fel de papagal, un milog, nespalat, ci vreau sa spun ca toate personajele portretizate astfel sunt barbati.
In general barbatul era tipul sobru, stapanul casei, de cel mai multe ori statea in spatele unui birou. Acum din ce in ce mai des este un individ cu slabiciuni, de multe ori penibil, iar vechiul loc al barbatului este luat de femeie, care devine rationalul in relatie.
Este foarte importanta aceasta distinctie. Un motiv tine de faptul ca nu pune pe acelasi plan de egalitate femeile si barbatii. Daca in general barbatul era descris ca un om de afaceri, femeia era doar secretara; daca barbatul era sustinatorul financiar al familiei, femeia era o mama grijulie. Lipsa de egalitate tine de faptul ca pe o scara ierarhica femeia era inferioara barbatului, insa nu as putea spune ca era denigrata. Poate o feminista mi-ar spune ca ”se prezinta de fapt o imagine a femeii exploatate care este damnata sa stea sub barbat”. OK, as raspunde, insa nicaieri nu a fost prezentata femeia ca o bubuoasa, nespalata, cu jeg sub unghii, abundand de celulita … exact acest lucru este deranjant in actualele reclame ce prezinta barbatul.
Articole ce prezinta imaginea barbatului in reclame am mai citit, insa ele in mod eronat discuta despre o inversare a rolurilor. Aici este punctul prin care ma disting de restul articolelor: Nu este vorba de o inversare a rolurilor, ci de fapt femeia tinde sa preia pozitia ocupata de barbat, insa barbatul in loc sa primeasca premiul doi de consolare este aruncat la gunoi.
- Dero: barbatul este un tip cu o minte atat de inchisa incat pare absurd, limbajul sau e dominat de clisee verbale, cauta sa aibă ultimul cauvant desi tot dialogul nu face decat sa arate ridicolul din el, nu este preocupat de felul in care arata, nu se ingrijeste (este plin de gainat);
- Bonux: singura activitate a barbatului este aceea de a privi la un meci, rolul sau in casa este echivalentul pampitoiului (sotia si soacra isi bat joc de el, iar acesta nu are nici o reactie);
- Cosmote: barbatul plictiseste femeia cand incepe sa isi scoata telefoanele pe masa - > desi s-ar putea spune ca barbatul prin numarul de telefoane induce ideea unei stari materiale bune, nu face in fapt decat sa se puna intr-o situatie penibila;
- Bergenbier: barbatul nu e decat un obsedat sexual. Mai mult decat atat asa zisa mult dorita ”zi a barbatului” este descrisa ca o zi in care barbatului i-ar fi PERMIS sa se uite la femei. Nu inteleg aceasta nevoie de permisiune decat daca am de-a face cu un om care nu stie sa exprime ceea ce vrea, sa isi impuna un punct de vedere si asteapta acea zi din an in care ii pica din cer o scuza (si aia oficiala) ... un papagal - fara personalitate si cu capul supus ca un sclav;
- Agocalmin: barbatul e un obsedat sexual care isi da cu ciocanul peste deget deoarece prefera sa se uite dupa fundul unei tipe in timp ce bate un cui;
- Vodafone: barbatul e un pamapalau, mai mult decat atat tipa ii si spune (pe un ton glumet) ca este prost.
Daca cele de mai sus reprezinta doar o simpla inversare a rolurilor (dupa cum sustin unii) si nu o aruncare a barbatului la gunoi atunci as vrea sa vad si eu reclame in care apar urmatoarele scenarii:
- Precum in reclama la vodafone barbatul sa ii spuna femeii (evident pe un ton glumet): Ti-o iei in gura, proasto!;
- Femei frigide: desi conform medicilor starea de nervozitate la femei poate fi cauzata si de aceasta problema, de ce sa nu construim un arhetip? Ca tot avem o baza stiintifica …;
- Nu cred ca femeile sunt niste materialiste care se vand pe bani, dar exista unele care o fac. Daca la barbati s-a construit un arhetip privind obsedarea sexuala, de ce sa nu avem in reclame si femei care se marita pentru bani? Am vazut femei care sunt portretizate ca maritandu-se pentru bani, dar intr-un mod inteligent … dupa cateva secunde raman cu toata averea. Nu! Eu vreau clipuri cu femei proaste.
Evident se pot gasi si reclame care sa fie situate la polul opus fata de ce a scris pana acum in privinta rolului barbatului, insa cred ca totul tine de cum pui problema. Nu vreau sa sugerez ca in absolut toate reclamele barbatul este penibil, un fel de papagal, un milog, nespalat, ci vreau sa spun ca toate personajele portretizate astfel sunt barbati.
P.S. 1 - Tot respectul pentru reclama la L’Oreal, in care femeia ISI ALEGE/CUMPARA un produs ”PENTRU CA MERITA”.
P.S. 2
femeiea-viitoare găină?
RăspundețiȘtergere